МИР ГРАМПЛАСТИНОК
SWING SESSION. 1978
SWING SESSION. LP (POLAND)
Polskie Nagrania Muza – SX 1695
Matrix / Runout (Runout Side A): S3X 1695 A K II
Matrix / Runout (Runout Side B): S3X 1695 B K II
Vinyl, LP, Album, Red Label
Country: Poland
Записан / Выпущен: 19.. / 1978
Жанр,стиль: Jazz, Swing,
mp3 320 кбит/сек. 101 Mb
Продолжительность: 39:38
TRACKLIST:
SIDE A
01. BACK HOME AGAIN INDIANA - DONNA LEE - 06:43
(S. G. Haniey, Mc Donald - Ch. Parker, arr. Z. Jaremko)
02. RRZEDE WSZYSTKIM PROSZE NIE RYCZEC - 06:06
First Thing Stop Yelling (comp., arr. Z. Jaremko)
03. FREEPORT BLUES - 06:32
(C. Basie, arr. H. Majewski)
SIDE B
04. YARDBIRD SUITE - 03:39
(Ch. Parker, arr. Z. Jaremko)
05. SOPHISTICATED LADY - 05:12
(D. Ellington, arr. Z. Jaremko)
06. MUTERACEK - 05:08
(comp., arr. H. Majewski)
07. STOCKHOLM L.A. - 06:21
(Al Cohn, arr. H. Miskiewicz)
HENRYK MAJEWSKI - Leader, Trumpet
ZBIGNIEW JAREMKO - Tenor Saxophone
HENRYK MISKIEWICZ - Alto Saxophone
ANDRZEJ PIELA - Trombone
PAWEL PERLINSKI - Piano
JERZY STAWARZ - Bass
HENRYK STEFANSKI - Guitar
TADEUSZ FEDOROWSKI - Drums
Популярнейший среди исполнителей традиционной музыки трубач Хенрик Маевский (Old Timers, а еще раньше The Warszaw Stompers ) наконец-то собрал настоящую супер группу, но, как и у всех «супер групп», у нее одна беда, все слишком гладко и чисто, лично у меня остается впечатление этакой великосветской скуки и снобизма, хотя, может быть, я и не прав. Но гораздо веселее и интереснее эта группа прозвучит через несколько лет в качестве аккомпанирующего состава с певицей Евой Бем – А.К.
Choc „Swing Session" znana jest juz od z gore dwu lat, grupa zwrocila na siebie powszechne uwage dopiero na pamietnym koncercie ticzas „Jazz Jamboree 77", udowadniajac, ze jej nazwa jest w pelni uzasadniona i - zarazem - ze mozna grac podobno niepopularny dzis rodzaj jazzu i porywac sluchaczy.
Od czasu, gdy „His" Zabieglinski rozwiazal swoj „Swingtet", nie bylo wlasciwie w Polsce zespolu uprawiajacego styl swing, jesli nie liczyc efemerycznych i nieprofesjonalnych big bandow. Na szczescie Henryk Majewski, wspoltworca i leader popularnych „Old Timersow" znalazl w sobh dosc zapalu i energii, by znalezc czas na jeszcze cos wiecej i skupic wokol siebie rozmilowanych w Swingu jazzmenow, choc na cod?ion zajetych muzykowaniem stylistycznie odmiennym. Saksofonisty Jaremko i Miskiewicz sa czlonkami zespolu „Sun Ship"; maje za soba staz zarowno w zespolach tradycyjnych (Zbigniew gral niegdys na klarnecie w zespole „Old Timers", a Henryk - w „Samych Svoich"), jak i nowoczesnych, bo obaj tworzyli trzon melodyczny y „Jazz Carriers". Takze u „Carriersow", a wczesniej - w Kwarteci Andrzeja Mazurkiewicza zdobywal doswiadczenia modernisty sta „Swing Session", Pawel Perfinski - dzis gra na stale w Kwartecie Janusza Muniaka. Puzonista Andrzej Piela gral w roznych lach tradycyjnych zanim zwiazal sie ze Studiem Jazzowym Polskiego Radia, nagrywal jednak rowniez z Formacja Andrzeja Kurylewicza. Tadeusz Fedorowski wchodzil w sklad „Swingtetow" Zabieglinskiego i Jerzego Matuszkiewicza, a od wielu lat wystepuje w barwach „Old Timers". Henryk Stefanski jest wprawdzie przede wszystkim bandzysta, ale w ostatnich latach, gdy muzyka „Old Timers" zaczela ciazyc ku wczesnoswingowym srodkom wyrazu, zamienia czesto banjo na gitare. Jerzy Stawarz jest najmlodszym wychowankiem grupy „Old Timers". A Majewski?
To czolowy polski jazzman tradycyjny, od wielu lat dzierzacy prymat wsrod trebaczy. Przed 1965 r. odgrywal czolowa role w grupie New Orleans Stompers, choc nie byl jej leaderem. Juz wtedy kom-onuje i aranzuje. W 1965 r. zalozyl zespol „Old Timers", ktory dziala juz 14 lat i pod kierunkiem Majewskiego zdobyl liczne trofea na festiwalach jazzowych. Majewski kierowal rowniez dwoma big foan-:rm. Jego ulubieni trebacze to: Louis Armstrong, Roy Eldrige, Bobby H'ckett, Clark Terry - trudno przy takich referencjach o scisly rozdzial zainteresowan dixielandem od tych czysto swingowych, totez zawsze Majewski byl i jest nadal trebaczem pogranicza dwoch styiow.
Powstanie zespolu „Swing Session" powitalem z ogromna radoscia. Wlasnie takiego, wywodzacego sie z najlepszych tradycji swingu, zespotu brakowalo w Polsce ale nigdy nie bylo zamiarem muzykow swingc vej sesji odtwarzanie przeszlosci. Na kanwie swingowego idiomu . aspol buduje swieze i roznorodne nowe wizje muzyczne. Nowe, m.rno, ze sluchajac niektorych utworow powstaja w nas pewne skojarzenia - co jest nieuniknione: gdyby zadnych skojarzen nie wywolywaly trzeba by bylo zmienic nazwe grupy, z drugiej strony zespo; czyni swiadome wycieczki w pozornie obcy swingowi swiat be bopu,. A wszystko to dzieje sie w zupelnie naturalny sposob.
W pomyslowym zestawieniu „Indiany" z wyimprowizowanym na jej funkcjach przez Charlie Parkera tematem „Donna Lee" sluchacze stwierdza zapewne koegzystencje konwencji swingowej, be bopowej, a nawet dixielandcwej. W balladzie Jaremki, w czesci tematu rozpisanej na wszystkie instrumenty dete odnajdziemy wplyw stylu aranzerskiego Neala Hefti. Klasyczne swingowo-bigbandowe granie, z „ellingtonowskim" solem fortepianu - tak mozna odebrac interpretacje kompozycji Basiego „Freeport Blues".
Piekny temat Parkera „Yardbird Suite" jest ponownym po „Donnie Lee" nawiazaniem do be bopu, ktore zreszta slychac wyraznie w roznych solowkach Miskiewicza na tej plycie, a nawet w trakcie podaranzo-wanego chorusu fortepianowego w utworze leadera grupy -„Muteracek". W „Stockholm L. A." czeka sluchacza pewna niespodzianka jesli chodzi o realizacje warstwy rytmicznej, a w „Sophisticated Lady" - wyrafinowana aranzacja z dyskretnym pastiszem „sweet musie".
Krystian Brodacki
Although the "Swing Session" has been known for over two years the band actually attracted public attention only at that memorable concert during the "Jazz Jamboree 77", proving thereby that its name was fully justified and - at the same time - that one could indeed play this allegedly unpopular kind of jazz today and thrill the audiences with it. After "Mis" Zabieglinski disbanded his "Swingtet" there had in fact been no group playing in the swing style, except for some ephemeral and unprofessional big bands. Fortunately, Henryk Majewski, co-founder and leader of the popular ,,0ld Timers", did have enough energy and enthusiasm to do something else as well and bring together the jazzmen who loved Swing while making professionally music of another style. Thus the saxophonists Jaremko and Miskiewicz are members of the "Sun Ship" band: they used to play in both traditional bands (the first of them played the clarinette in the "Old Timers", and the second in "Sami Swoi") and in the modern bands when the two of them formed the main melodic part of the "Jazz Carriers". Also Pawel Perliriski, the pianist of the "Swing Session", was trained in the "Carriers" after having played in the Andrzej Mazurkiewicz Quartet - today he is a member of the Janusz Muniak Quartet. Andrzej Piela, the trombonist, used to play, before his engagement in the Jazz Studio of Polish Radio, in various traditional groups and also made recordings with Andrzej Kuryiewicz. Tadeusz Fedorowski was a member of Zabieglihski's and Jerzy Matuszkiewicz's "Swingtets" and for many years has been appearing with the "Old Timers". Henryk Stefahski is first of all a banjo-player, but lately, as the ,,0ld Timers'" music has been showing a tendency towards the early-swing expression, he has been exchanging the banjo for the guitar. Jerzy Stawarz is the youngest disciple of the "Old Timers". And Majewski? He is a leading Polish traditional jazzman, for many years the major player among our trumpeters. Before 1965 he played a leading role with the New Orleans Stompers, though he was not their leader. Already then he did compose and arrange. In 1965 he founded the Old Timers band which, during the 14 years of its existence, has under Majewski's leadership won numerous prizes at jazz festivals. Majewski also directed two big bands. His favourite trumpeters are: Louis Armstrong, Roy Eldrige, Bobby Hackett, Clark Terry - with such references there can hardly be a strict division of his interest between Dixie's Land and pure swing, and that is why Majewski has always been a trumpeter on the border of two styles.
The foundation of the Swing Session was very welcome indeed. There was a need in Poland for a band of this kind, based on the best swing tradition, but by no means bent on recreating the past. Indeed, the band, while using the swing idiom, produces its own very fresh and new musical visions. Yes, they are new, although on hearing some of them we perceive something familiar which is inevitable: had there been no such associations the name of the band itself should' be changed. On the other hand, the band makes incursions into the seemingly alien world of be bop... And all this happens effortlessly and naturally. In the ingenious confrontation of the "Indiana" with the theme "Donna Lee", improvised on it by Charlie Parker, you will probably notice a coexistence of the swing, bebop and even dixieland convention. In the ballad of Jaremko his saxophone will be making melodic allusions to Stan Getz, while in a section of the theme written for all wind instruments you will find an influence of the arrangement style of Neal Hefti. And the performance of Basie's composition "Freeport Blues" may be described as a classical swing big band playing with an Ellingtonian piano solo.
The beautiful theme of Parker's "Yardbird Suite" is another, after "Donnie Lee", reference to bebop, which can be heard, by the way, on this record in various solos by Miskiewicz, and even in the arranged piano chorus in the leader's number - "Muteracek". In "Stockholm LA." a surprise is awaiting the listener in the realization of the rhythmic part, and in the "Sophisticated Lady" he will admire the refined arrangement and a discreet* pastiche of "sweet music".
Transl. L. WiewiorkowsKi
Design [Sleeve] – M. Karewicz
Engineer [Recording Engineer] – J. Zlotkowski, M. Gola
Liner Notes – Krystian Brodacki
Liner Notes [Translated By] – L. Wiewiorkowski
Polskie Nagrania Muza
Recorded in Warsaw, September 1978
Made in Poland
Cena zl 80, LDA
Оцифровка: ollleg (plastinka.org)
СПАСИБО!!!
Комментариев нет:
Отправить комментарий